Mija kolejny dzień. Kończysz pracę, wracasz do domu. Spotykasz się z bliskimi, pytasz o ich samopoczucie, o to, co wydarzyło się w ciągu dnia. Najzwyczajniej w świecie ciekawi Cię, jak się czują, ponieważ ich kochasz i o nich dbasz. To naturalne. Czas jednak zebrać te wszystkie pytania i zadać je raz jeszcze. Tym razem samej sobie. Oto 10 ważnych kwestii, o których regularnie powinnyśmy myśleć, aby przekonać się, że troszczymy się nie tylko o najbliższych, ale i same o siebie.

1. Jak się dziś czuję?

Czy zastanawiałaś się kiedyś nad tym, jak naprawdę się czujesz? Nasza energia zmienia się w ciągu dnia – warto to obserwować i brać pod uwagę, planując obowiązki. Z pewnością zauważysz, kiedy jesteś w pełni sił, a kiedy dopada Cię zmęczenie. Poza aspektem fizycznym, ważne jest również, by obserwować emocje. Jesteś smutna, zła, znużona? Jeśli zdasz sobie sprawę ze stanu emocjonalnego, w jakim się znajdujesz, zrozumiesz lepiej zachowania, które Ci nie służą (na przykład zajadanie stresu), a to pierwszy krok do skutecznej zmiany złych nawyków.

2. Kiedy ostatnio robiłam badania?

Organizm wiele nam podpowiada, ale czy właściwie odbieramy sygnały, płynące z naszego ciała? Spróbuj się wsłuchać w swoje ciało lub wczytać w ostatnie wyniki swoich badań, (szczególnie w miejsce ich daty). Regularne badania są podstawą kontroli naszego zdrowia. Profilaktyka nie boli i kosztuje zdecydowanie mniej niż leczenie. Zwróć uwagę nawet na najmniejsze dolegliwości: częste bóle głowy, bezsenność, brak apetytu. Jeśli czujesz się dobrze, po prostu umów wizyty kontrolne. Solidne dbanie o siebie zacznij od zdrowia.  

3. Czego potrzebuję?

Być może to, co robisz lub czego najwięcej dostajesz, nie jest wcale tym, czego w istocie potrzebujesz. Zatrzymaj się na chwilę i zapytaj siebie, czego naprawdę sobie życzysz? Może spokoju, a może zmiany? Pracy czy odpoczynku? Na różnych etapach naszego życia, mamy różne pragnienia. Być może jesteś na początku swojej kariery zawodowej i odpowiada Ci ten czas pełen wyzwań i nowych bodźców, a może zakładasz rodzinę i to, czego potrzebujesz to równowaga i stabilizacja? Naucz się definiować zmiany, które zachodzą w Twoim życiu i spróbuj poruszać się w ich rytmie. Jeśli sama nazwiesz swoje potrzeby, łatwiej będzie Ci otwarcie mówić o nich innym.

4. Czy jestem zadowolona ze swojej obecnej pracy?

Chodzisz do pracy z przyjemnością czy raczej niechętnie? Lubisz to, co robisz? Robisz to, w czym jesteś dobra? Otrzymujesz adekwatne wynagrodzenie? Czy Twoja rola w firmie Ci odpowiada? To kluczowe pytania, które warto mieć w głowie, myśląc o swojej pracy. Odpowiedzi pomogą Ci naprawić to, co nie funkcjonuje najlepiej lub całkowicie zmienić kierunek zawodowej ścieżki. Pamiętaj, że jeśli więcej jest w Tobie wątpliwości niż odpowiedzi “na tak”, masz prawo poprosić o pomoc swojego przełożonego. Nie zdawaj się na los, spróbuj poznać siebie na tyle, by wiedzieć jakiego rodzaju praca będzie najlepsza, biorąc pod uwagę Twoje kompetencje, osobowość i styl życia.

5. Czy mam pod kontrolą swoje finanse? 

Zarówno dla poczucia komfortu, jak i poczucia bezpieczeństwa, to pytanie warto zadawać sobie nad wyraz często. Wydaje nam się, że potrzebujemy tak wiele, ale czy na pewno zdajemy sobie sprawę z tego, na co nas rzeczywiście stać? O kondycję finansów warto a nawet należy dbać. Dobrym początkiem będzie świadomość, ile zarabiasz, ile wydajesz i czy między jednym a drugim zachowujesz odpowiednie proporcje.

6. Czy lubię siebie? 

Pytanie pozornie proste, a jednak nie tak oczywiste. Przede wszystkim dlatego, że prawdopodobnie nigdy go sobie nie zadajesz. Spróbuj choć raz i sprawdź, czy jesteś gotowa, by poznać odpowiedź. W myśleniu o sobie nie ma niczego złego, czy egoistycznego. Wprost przeciwnie, jest to konieczne, by móc otoczyć siebie opieką i życzliwością. Im częściej będziesz zastanawiać się nad tą kwestią, tym częściej będziesz robić wszystko, by siebie polubić i by żyć w zgodzie ze sobą. 

7. Co chciałabym teraz zmienić?

Regularnie przyglądaj się swojemu życiu i tym obszarom, które według Ciebie wymagają zmiany. To właśnie odpowiednio postawione pytania pomogą Ci ich dokonać. Dobrym kompasem będzie też poczucie dyskomfortu. Jeśli jest coś, co nieustannie Cię denerwuje, uwiera i pozbawia dobrego nastroju, nie ma czasu do stracenia, działaj! Nie czekaj aż frustracja zacznie narastać a zmiana stanie się jeszcze trudniejsza do osiągnięcia. 

8. Co najbardziej mnie męczy?

Są w naszym otoczeniu ludzie, rzeczy i wydarzenia, którym warto powiedzieć stanowcze “nie”. Odpowiadając sobie na powyższe pytanie, dowiesz się, czego nie lubisz i przekonasz się, że odmawianie i rezygnacja działają niezwykle wyzwalająco. Pamiętaj, że Twój komfort psychiczny to świętość. Dbaj o niego na tyle, na ile jest to możliwe. Jeśli jednak musisz skonfrontować się z czymś, co nie jest dla Ciebie zbyt przyjemne, a z czego nie możesz zrezygnować, zatroszcz się później o swoją wewnętrzną regenerację.

9. Czego się boję?

Po pierwsze, czy potrafisz odróżnić lęk od strachu? Co jest prawdziwym zagrożeniem a co podpowiada Ci wyobraźnia? Spróbuj odpowiedzieć na to pytanie, a zobaczysz, że częściej pielęgnujemy w sobie niepokój niż walczymy z realnym niebezpieczeństwem. Na pewno znajdą się rzeczy, o które się martwisz, jeśli jednak nie są to sprawy całkowicie zależne od Ciebie, uświadom sobie, że ten stan Ci nie służy i zajmij się tym, na co masz wyraźny wpływ. 

10. Czego chcę? 

Paradoksalnie, w odpowiedzi na tę kwestię, pomocne będzie pytanie: “Czego nie chcesz?”.  Kiedy tylko się nad tym pochylisz, dowiesz się, co nie jest w Twoim stylu, za czym nie przepadasz, z kim nie chcesz się wiązać, dokąd nie lubisz chodzić i gdzie nie chcesz mieszkać lub pracować. Z pewnością masz pewną wizję swojego życia i wiesz, do czego dążysz. Jedyne, czego Ci potrzeba to zastanowić się nad tym w swojej własnej obecności.