Jest coś takiego, co wpływa na niemal każdy aspekt naszego życia. Przenika do naszej pracy, kształtuje relacje z otoczeniem, wywiera wpływ na związek z partnerem. Silnie łączy się z wewnętrznym przekonaniem, że na coś zasługujemy, bądź nie zasługujemy. Niestety częściej dotyczy tego drugiego. Bardzo trudno zdobyć ją z dnia na dzień. Nie lubi kompromisów. Wymaga codziennej pracy nad sobą i ze sobą. Pomimo, że żąda od nas konsekwencji i determinacji, nie jest nieosiągalna. W gruncie rzeczy, mniej lub bardziej rozwiniętą, mamy ją w sobie wszyscy. Co to takiego? Pewność siebie.

Jak przejawia się pewność siebie

Istnieje wiele definicji pewności siebie, nie chciałabym przytaczać kolejnej. To, czym jest wyczuwamy wszyscy, choćby intuicyjnie. Dla mnie to suma kilku czynników, które razem składają się na ogólne poczucie samoakceptacji. Są nimi:

  • poczucie zgody związane z tym, kim jesteś i czym się zajmujesz, 
  • akceptacja tego, jak wyglądasz,
  • znajomość siebie – tego, co lubisz i tego, czego nie chcesz, 
  • umiejętność odmawiania, 
  • umiejętność zmiany tego, czego nie tolerujesz, 
  • bycie tą samą osobą niezależnie od okoliczności. 

Wewnętrzny krytyk – Twój największy wróg 

Biorąc pod uwagę powyższe punkty, szybko możemy ocenić, w jakim obszarze najbardziej brakuje nam pewności siebie. Jest kilka zdań, które często powtarzane przez nasz umysł, skutecznie mogą nas jej pozbawić. Zwróć uwagę na to, czy nie wcielasz się w rolę osobistego, wewnętrznego krytyka. Jeśli te zdania brzmią znajomo, może to być dla Ciebie znak ostrzegawczy.  

I tak mi się nie uda.

Jestem do niczego.  

Dlaczego wciąż mnie to spotyka? 

Nikomu się nie podobam.

Nie pasuję tutaj. 

To nie ma sensu.

A kiedy jednak walka z wewnętrznym krytykiem okaże się walką z wiatrakami, przypomnij sobie te słowa:  

“Krytykujesz siebie od lat, lecz nigdy nie przyniosło Ci to żadnych rezultatów. Spróbuj choć raz docenić siebie i zobacz, co się stanie.”


Louise L. Hay

Jak pracować nad budowaniem poczucia własnej wartości

Jeśli pewność siebie nie została ukształtowana w nas w wieku dziecięcym, trudno nam ją osiągnąć, będąc dorosłymi. Nie oznacza to jednak, że jest to niemożliwe. Podstawą są samoświadomość i zastosowanie kilku małych kroków.

  • Obserwuj siebie i wyciągaj wnioski. 
  • Zwracaj uwagę na postawę ciała. 
  • Dbaj o swój wygląd. 
  • Nie odkładaj spraw na później – to, co masz zrobić, zrób możliwie najszybciej.
  • Nagradzaj siebie.
  • Nie szukaj akceptacji u innych za wszelką cenę.
  • Staraj się być zdystansowana.
  • Oszczędzaj pieniądze, czas i energię.
  • Nie komplikuj swojego życia.
  • Zapamiętaj dwa słowa: “Mam prawo.” Masz prawo, by czuć się tak, jak chcesz, by robić to, co chcesz i by odmawiać rzeczom, których sobie nie życzysz. 

Język ciała

Na koniec chciałabym Ci polecić niesamowite video, w którym Amy Cuddy – psycholog społeczny – wyjaśnia jak ważny jest język naszego ciała i jak ogromną rolę odgrywa w kształtowaniu naszej osobowości, w tym pewności siebie. Po obejrzeniu go, nic już nie będzie w Tobie takie samo. 🙂 

Your body language shapes who you are.