Teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej potrzeba nam samodyscypliny i samokontroli.  Czas spędzamy głównie w domu, dzieląc przestrzeń z rodziną. Już chyba wszyscy zdążyliśmy się przekonać, że to nie lada wyzwanie. By wzmocnić kondycję psychiczną i odpowiednio o siebie zadbać, musimy ustalić pewne zasady i wytrwale się ich trzymać. Samodyscyplina jest ważnym elementem rozwoju osobistego. Wiele można o niej przeczytać, nic jednak nie uczy jej tak, jak doświadczenie. I dziś właśnie życie mówi nam: “Sprawdzam”

Oszczędzaj swoją energię 

Pierwsza, niezwykle ważna kwestia to poziom naszej osobistej energii. Zmienia się on z biegiem godzin warto więc obserwować, kiedy jesteśmy w szczycie formy a kiedy poziom naszej energii spada. Co ważne, istnieje mnóstwo rzeczy, które sprawiają, że tracimy cenne, energetyczne zasoby. Oto nasi najwięksi wrogowie: 

  • narzekanie 
  • przesyt informacji 
  • nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych 
  • martwienie się na zapas 

Żadna z tych rzeczy nie wzmacnia nas i nie uspokaja. Wręcz przeciwnie, powodują w nas lęk, rozdrażnienie i rozedrganie. Jeśli nie zadbamy o swoją emocjonalną higienę, szybko pozbawimy się drogocennych zasobów energii. Wspominałam już wielokrotnie, że nie na wszystko w życiu mamy wpływ. Wobec tego warto skupić się na rzeczach i sprawach, które w pełni zależą od nas. Kiedy zamiast narzekania i zamartwiania wybierzemy aktywność (choćby w czasie domowych porządków) możemy być pewni, że poziom naszej witalności wzrośnie. 

Planuj dzień 

Większość rzeczy robimy z automatu. Od niedawna jesteśmy jednak wybici z rytmu, do którego przywykliśmy. By zachować naturalny dla nas cykl, musimy stworzyć sobie plan dnia. W ten sposób – pomimo dojmującej rutyny – będziemy małymi krokami ćwiczyć mięsień samodyscypliny i odzyskamy poczucie sprawczości. Wystarczy podzielić dzień zgodnie z jego porami – poranek/ popołudnie/ wieczór – i odpowiednio zaplanować działania. Większość z nas musi pracować w trybie home office a to samo w sobie wymusza od nas ustalenie harmonogramu. Warto przygotować się do wyznaczonych przez nas pór dnia. Jeśli rozpoczynamy pracę, nie róbmy tego w łóżku, w piżamie. Uporządkujmy przestrzeń wokół nas – doprowadźmy do porządku samych siebie i miejsce, w którym zamierzamy pracować. Kiedy wokół nas panuje chaos, trudniej nam się skupić, zebrać myśli i efektywnie działać. Powinniśmy również ustalić, kiedy kończymy pracę i tym samym dajemy sobie czas na relaks. Wyraźne granice sprawią, że zyskamy równowagę i poczucie kontroli nad naszym dniem.   

Jedz regularnie

Ciągły pobyt w czterech ścianach powoduje, że folgujemy sobie w wielu aspektach. Często dotyczy to także naszej diety. Owszem, możemy jeść co chcemy i kiedy chcemy, jednak co będzie dalej? To tylko od nas zależy, jak wyjdziemy z kwarantanny – czy na wadze pojawi się plus czy minus kilka kilogramów. I znowu, wiele leży po stronie naszej samodyscypliny. Ważne jest, by w tym szczególnym czasie pilnować regularnych posiłków i stosować dietę lekkostrawną. To nie tylko pozwoli nam czuć się lżej ale także odzyskać poczucie panowania nad sobą. Czas nam sprzyja, nadeszła wiosna. Jeśli teraz tego nie wykorzystamy, to kiedy?

Zwracaj uwagę na to, jak wyglądasz  

Powtarzam to niemal jak mantrę, ale kwestia dbania o siebie ma ogromne znaczenie. To również wyznacznik tego, czy potrafimy dyscyplinować samych siebie. Zazwyczaj nie zastanawialiśmy się nad tym, jak traktujemy siebie i jaki mamy stosunek do naszego ciała. Byliśmy zbyt zmęczeni, wiecznie zabiegani. Malowanie się, układanie fryzury, staranne wybieranie strojów – dotychczas było to dla nas oczywiste. Teraz zadajemy sobie pytanie: “Dla kogo to wszystko?” Czy odpowiedź: “Dla siebie.” już nas nie satysfakcjonuje? Czy przestaliśmy sobie wystarczać? To kwestie, którym zdecydowanie warto przyjrzeć się lepiej.

Żyj w zgodzie ze swoim zegarem biologicznym

Jest pewna dziedzina, którą szczególnie warto się zainteresować. Chronobiologia. To nauka, która zajmuje się wpływem rytmu dobowego na organizm człowieka. Pozwala nam zsynchronizować się z naszym zegarem biologicznym. Jak wiele technik, które mają na celu poprawę jakości naszego życia, ta również wymaga samodyscypliny, samokontroli i uważności. Nasza fizjologia reaguje na pory dnia, zmieniające się światło czy pory roku. Warto nauczyć się, jak żyć w zgodzie z tym, co dla nas najbardziej naturalne. Poznaj swój zegar biologiczny, dowiedz się, co chce Ci przekazać. Cykl okołodobowy wpływa na naszą psychikę i kondycję. Warto wsłuchać się we własny organizm, wyczuć, kiedy jest dla nas najlepszy czas na pobudkę i zasypianie. Zwróćmy uwagę na momenty, w których jesteśmy najbardziej aktywni i na te, w których potrzebujemy wyciszenia. Rytm dobowy reguluje pracę naszych narządów i wydzielanie hormonów. To dlatego na długo przed snem warto unikać niebieskiego światła ekranów i utrzymać stały rozkład dnia także w weekendy. Życie w zgodzie z własnym organizmem z pewnością zaowocuje poprawą zdrowia i odporności, a to jest dziś na wagę złota.